Tuleva ohjaaja, mutta millainen

"Lapsi jouksee ympyrää. Viidettä kertaa hänelle kerrotaan, ettei sisällä saa juosta. Nyt pitäisi mennä pukemaan, meillä on kiire. Ulos pitäisi ehtiä. Kurahousut pitää laittaa jalkaan. Ja saappaat. Ja kyllä on pakko laittaa kurahanskat. Ei, et nyt ala kinaamaan, hanskat pitää laittaa koska minä sanon niin."

Lastenohjaajan arki on täynnä hektisyyttä ja muuttuvia tilanteita. Itse on työssäoppimisissa kiinnitänyt huomiota muutamaan asiaan, jotka herättää hämmästystä. Yksi on kiire. Aina on kiire johonkin, mutta miksi. Miksi meidän pitää päästä välittömästi leikkimästä ulos? Miksei siirtymiin voi käyttää rauhassa aikaa? Itse toivoisin että tulevana lastenohjaajana pystyisin olemaan rauhallinen. Tärkeintähän on, että lapsilla on hyvä ja turvallinen olla. Ja mikä olisi parempi hetki kehittää arkisia taitoja, kuin siirtymätilanteet. Hyvä hetki kokeilla rauhassa, miten vetoketju toimii tai miten kengät saa jalkaan. Hyvä hetki kannustaa lasta onnistumisista, sen sijaan että koko ajan juostaan itsekkin ympyrää ja hoetaan "nyt on kiire, nyt on kiire". Eikä sitä tarvitse ääneen sanoa. Kyllä lapsi aistii ohjaajan rauhattomuuden.

Haluan olla myös se ohjaaja, joka aidosti keskustelee lasten kanssa. Lasten kanssa voi käydä mielettömän hienoja ja mielenkiintoisia keskusteluja, joita jää miettimään vielä myöhemminkin. Lapset kysyvät asioita joita aikuinen ei edes tajua kysyä. He kysyvät ilman pelkoa nolostumisesta ja ovat aidosti uteliaita. Itsellä jäänyt syvästi mieleen keskustelut siitä, miksi vesi osuu kattoon sataessaan maahan ja miksi minä en tiedä kaikkea. Lisksi haluan olla ohjaaja, joka ei perustele asioita lauseella: "koska minä sanon niin."

Yksi klassikko mitä kuulee on "näin meillä on aina tehty". Selvä, niin on aina tehty, mutta onko se ainoa tapa. Onko se paras tapa? Olisiko vaihtelu kannattavampaa? Yhtenä pelkona itseni suhteen on, että minusta tulee se ohjaaja, joka sanoo jonain päivänä että tehdään näin, koska niin on aina tehty. Haluan olla ohjaajana uusia ideoita löytävä, lapset ja heidän toiveensa huomioon ottava ja itseäni kehittävä. Aina voi löytää uusia keinoja tehdä asioita. Toki on tärkeää että lasten arjessa on pysyvyyttä ja selkeä päivärytmi, mutta se ei tarkoita että kaikki pitää aina tehdä samalla tavalla.

Lisäksi haluan olla se ohjaaja, joka pystyy avoimesti keskustelemaan vanhempien kanssa ja ottamaan heidätkin mukaan toimintaan, työympäristöstä riippumatta. Haluan pystyä murtamaan omia ennakkoluuloja ja toimia yhteistyössä vanhempien kanssa lapsen parhaaksi. Vanhemmat ovat kuitenkin lapsen ensisijaisia kasvattajia. Meidän tulee pystyä toimimaan yhdessä ja jakamaan asioita puolin ja toisin. On tärkeää että vanhemmat tietävät, että lapsella on kaikki hyvin hoitopäivän aikana.

Ylipäätään haluan tulla ohjaajaksi, joka huomioi jokaisen lapsen yksilönä, kunnioittaa perheitä ja on reilu työkaveri. Haluan pystyä olemaan ylpeä omasta työstäni ja tekemistäni ratkaisuista. Haluan nähdä lasten kehittyvän ja kasvavan. Haluan olla turvallinen ja luotteva aikuinen. Ja toivottavasti löydän itselleni vielä paljon muitakin tavoitteita opiskelun ja työelämän aikana. 

Kommentit

  1. Hei!

    Kiitos kiinnostavasta blogistasi :) on ollut mukava lukea ja saada edes pientä esimaistia siitä, millaista lastenohjaajaksi opiskelu voisi olla.

    Olisin kiinnostunut kuulemaan millaista perhetyön puoli on? Usein lastenohjaaja mielletään vain siksi tutkinnoksi, josta saa päiväkotipätevyyden, mutta perhetyön puolella tuntuu voivan tehdä vaikka mitä niin olisi mukava kuulla näistä mahdollisuuksista, kun ne eivät tunnu olevan niin selviä.

    Yhden viikon lukujärjestystä jo vilauttelitkin, mutta minua kiinnostaisi vielä tietää kaikkien mahdollisten oppiaineiden nimet vaihtoehtopedagogiikasta vaikka vaippojen vaihtamiseen, mitä opiskelette :D olen itse työskennellyt iltapäiväkerhoissa ja olen ajatellut pätevyyden laajentamista myös varhaiskasvatuksen puolelle työllisyyden parantamiseksi.

    Anteeksi kysymystulvani mutta suurkiitos jos viitsit vastata! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei. Kiva kuulla että blogiani on ollut mukava lukea. Ja otan mielelläni aina palautetta vastaan siitä, millaista sisältöä olisi kiva lukea :)

      Perhetyöstä olen ajatellut tehdä vielä erikseen postauksen, mutta yritän selittää tähän nyt lyhyesti jotakin. Perhetyö on siitä hankala alue lastenohjaajan työkentällä, että pätevyys vaatimus ovat hyvin kunta ja paikka kohtaista. Joissain paikoissa lastenohjaajan tutkinto riittää, toisissa vaaditaan korkeakoulu tutkinto esim. sosionomi. Mutta mahdollisia perhetyön työpaikkoja ovat esimerkiksi avoimet päiväkodit, seurakunnan perhetyö, perhekeskukset, perhetalot, kiertävät perhetyöntekijät, pienryhmäkodit ja lastenkodit.

      Tein listan kaikista kursseistani (kommentin lopussa), mutta haluan muistuttaa että tutkinto muuttuu, eikä nykyistä lapsi- ja perhetyön perustutkintoa enää tulla järjestämään, tänä keväänä aloittavan ryhmän jälkeen. Enkä tosiaan osaa sanoa minkälaisia kursseja uusi kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto tulee sisältämään.

      Toivottavasti vastauksestani oli edes jotain hyötyä!


      Lapsi- ja perhetyön perustutkinto Turun kristillinen opisto

      Lapsen kasvun ohjaus ja huolenpito tutkinnon osa

      Kehityspsykologia
      Varhaiskasvatuksen perusteet
      Lasten perushoito
      Liikuntakasvatus
      Ensiapu 1
      Kristillinen kasvatus
      Varhaiskasvatuksen uskontokasvatus
      Lastenkirjallisuus
      Musiikkikasvatus
      Kädentaitojen ohjaus
      Luova ilmaisu ja ohjaustaidot

      Perhelähtöinen ja yhteisöllinen kasvatustyö tutkinnon osa

      Perhelähtöisyys kirkon varhaiskasvatuksessa
      Etiikka varhaiskasvatuksessa
      Lapset ja perheet eri uskontojen harjoittajina
      Perheen kehitysvaiheet ja vuorovaikutussuhteet
      Ennaltaehkäisevä perhetyö
      Lastensuojelullinen näkökulma perhetyöhön
      Kasvatuskumppanuus
      Vaihtoehtopedagogiikat
      Toiminnalliset menetelmät lapsi- ja perhetyössä
      Vuorovaikutustaidot perhetyössä
      Musiikki ja liikunta perhetyön menetelmänä

      Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus

      Leiri- ja retkitoiminnan perusteet
      Luonto- ja ympäristökasvatus
      Ensiapu 2
      Hygieniapassi
      Leikin ja liikunnan ohjaus kouluikäisten ryhmissä
      Ensi- ja alkuopetuksen tavoitteet ja käytännöt
      Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet
      Lapset ja media

      Valinnaiset tutkinnon osat

      Tukea tarvitsevien lasten ja perheiden kohtaaminen ja ohjaus

      Tukea tarvitsevat lapset varhaiskasvatuksessa
      Eri kulttuuritaustaiset lapset varhaiskasvatuksessa
      Puhetta ja kommunikaatiota tukevat menetelmät
      Lapsen ja perheen kriisien kohtaaminen varhaiskasvatuksessa

      Ilmaisutaitojen ohjaus

      Ilmaisutaito eri kasvatusympäristöissä
      Ilmaisutaitojen ohjausosaamista syventävät opinnot
      Ilmaisu- ja viestintätaidot

      Kristillinen kasvatus

      Lasten ja perheiden spiritualiteetti
      Osallisuus kirkon varhaiskasvatuksessa
      Lapsen hengellisen ja kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen

      Lisäksi kaikkiin tutkinnon osiin kuuluu työssäoppiminen ja näyttö. Lapsen kasvun ohjauksen ja huolenpidon tutkinnon osaan työssäoppimisia kuuluu kaksi, toinen päiväkodissa ja toinen seurakunnassa.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asuntola elämää

Näytelmän taikaa